سفارش تبلیغ
صبا ویژن

داستانهای امید (قاصدک)

ده چیز که در زندگی ما را خوشحال می‌کنند:
موضوعات وابسته به شادی- مطالعه شده در جامعه آمریکا
By Kathleen McGowan, PsychologyToday.com
افسانه‌ای که در ذهن ما نقش بسته این است که هر چه در زندگی چیزهای بیشتر، بهتر و گرانتری داشته باشیم، شادتر خواهیم بود. ولی حقیقت این است که اکثر این چیزهایی که ما فکر می‌کنیم برایمان شادی به ارمغان می‌آورند، بی‌فایده، پردردسر و حتی کسالت‌ بار هستند.

Happy couple sitting on a porch step
خوشبختی مشکل به دست می‌آید.. گاهی می‌بینیم که هر کاری می‌کنیم بازهم در زندگی شاد نیستیم. فکر می‌کنیم اگر همه چیز تحت کنترلمان باشد (شغلمان، تحصیلاتمان و پول)، خوشبختیم. اما مطالعات نشان داده که داشتن تمام این چیزها که سالها رویشان وقت و انرژی می‌گذاریم و گاهی به تنها هدفمان تبدیل می‌شود، فقط 15-10 درصد سهم خوشبختی ما را در این دنیا تشکیل می‌دهند. احساس شادی و خوشبختی درونی است و به نوع شخصیت و طرز فکر ما بستگی دارد و رفاه و یا عکس آن سختی کشیدن در زندگی خیلی در احساس نهایی ما در مورد زندگی‌مان مؤثر نیست. نتیجه: ارزش‌ چیزهای کوچک را دانستن، ما را مکرراً راضی میکند و حس خوشبختی ما را بالا نگه می‌دارد. در حالیکه اگر دنبال لذت‌های بزرگ و هیجانات زیاد بگردیم، هر چه بزرگتر باشند، خلأ بعدی ناشی از نبودنشان هم بیشتر است و در نهایت نارضایتی و غم بیشتری نصیب ما می‌سازند. حال به چند فاکتور مؤثر در احساس رضایتمندی از زندگی نگاهی بیندازیم

Attractive woman eyed by four men
زیبایی:
مردم از آدم زیبا خوششان می‌آید. خوشگلی و خوش هیکلی می‌تواند به محبوبیت بیشتر در جامعه‌ای که هستیم به ما کمک کنند و نیز شاید شغل بهتری به دست بیاوریم اما اگر این اتفاق نیفتد (چون محبوبیت و شغل بهتر فقط به ظاهر ما مرتبط نیستند)، زیبایی به تنهایی، خاصیت چندانی ندارد.

Wad of bills
پول:
اگر فقیر باشیم، پول داشتن ما را خوشحال می‌کند. اما بعد از مرز در آمد 40،000 دلار در سال، پول بیشتر باعث خوشبختی و شادی بیشتر نمی‌شود. اگر بیشتر داشته باشیم، وارد مرحله مقایسه می‌شویم. در مرحله مقایسه اگر از همسایه خود بیشتر داشته باشیم ظاهراً خوشحالتر هستیم! (واضح است که چنین خوشحالی چقدر ارزش دارد).

Graduating students in gowns
تحصیلات:
در سالهای 1950 تا 1960، یادگیری یک کتاب شادی می‌آورد. اما حالا دیگر داشتن تحصیلات دانشگاهی الزاماً قادر نیست ما را شادتر و سرزنده تر سازد. تحصیلات درها را به روی داشتن یک شغل بهتر می‌گشاید اما در عین حال توقعات ما را از سطح زندگیمان بالا می‌برد و خب، هر فردی به تمام توقعات خودش در زندگی نمی‌رسد.

Toddler and older woman
پیری:
مطالعات نشان داده‌اند که جوانها از اخبار بد آگاهترند و همچنین از احساسات منفی بیشتری برخوردارند. به نظر می رسد که علی‌رغم اینکه هر چه پیرتر می‌شویم سلامتی و احتمالاً وضعیت اقتصادی‌مان شکننده تر می‌شود، با این حال، پا به سن گذاشتن، ما را به سمت مثبت اندیشی بیشتر سوق می‌دهد.

Man playing chess
هوش:
دیده شده که باهوشتر بودن، فقط به میزان اندکی به خوشحالی ما می‌افزاید. افراد خیلی باهوش، دیرتر راضی می‌شوند چون توقعات بالاتری دارند و از کاستی‌های زندگی‌شان آگاهی بیشتری دارند.

Gospel choir
دین:
دین فقط در صورتی در زندگی خوشبختی می‌آورد که ناشی از ایمانی قلبی باشد. اما اگر به شبکه اجتماعی و انجمن‌های مذهبی دل ببندیم، سهم کوچکی در شادی ما خواهد داشت.

Man launching bowling ball
اوقات فراغت:
اگر از اوقات فراغتمان خوب استفاده کنیم، به ایجاد یک روان شاد و سالم کمک می‌کند. بخصوص اگر فعالیتی فیزیکی و دسته جمعی که تا اندازه‌ای مهارت لازم داشته باشد را انتخاب کنیم (به کلاس رقص سالسا فکر کنید!) اما اکثر ما قسمت اعظم اوقات فراغت خود را پای تلویزیون می‌گذرانیم. هرچند این کار تا چند دقیقه باعث تمدد اعصاب و استراحت می‌شود اما بعد از چندی ما را وارد فاز بی‌تحرکی و رخوت می‌نماید. در حالیکه اگر برویم بیرون و مثلاً بولینگ بازی کنیم خیلی شادتر خواهیم شد. در خانه ماندن ممکن است گاه گاهی خوب باشد ولی در دراز مدت ما را غمگین می‌سازد.

Woman applying lipstick looking in mirror
عزت نفس:
عزت نفس و اعتماد به نفس داشتن، ما را در برابر رنج روانی محافظت می‌کنند. کسانی که برای خود شخصیت و ارزش قائلند، کمتر افسرده، تنها یا مضطرب می‌شوند.

Four men hanging out
مهارتهای اجتماعی:
دوستی، یکی از شادی‌های اصلی زندگی است. با دوستان خوب وقت گذراندن، بیشتر از بودن با اقوام می‌تواند روحیه بخش باشد.

Laughing woman
شوخ طبعی:
در کار یا تحصیل، جدیت یکی از عوامل قطعی موفقیت است. اما در عین حال، جدی نگرفتن نیز خیلی وقتها امید و شادی می‌آورد. فقط با یک دیدگاه پر از امید و مثبت اندیشی است که می‌شود خندید.

People erecting a frame for a new house
کارهای خوب داوطلبانه:
نتیجه مطالعات نشان داده که شرکت در کارهای داوطلبانه و خیریه بیشتر از هر چیزی (بجز رقصیدن) ایجاد شادمانی می‌نماید. حس انجام دادن یک کار خیرخواهانه، در خدمت جمع بودن و این فرصت که یک کار با معنی در زندگی انجام دهیم، برای اکثر مردم بزرگترین شادی زندگی بوده است.


ارسال شده در توسط امید احدی